O ČISTOTĚ A KRÁSE

18. březen 2019 | 08.33 |
blog › 
O ČISTOTĚ A KRÁSE

Toto je úvaha, kterou uzavírá Karel Čapek jedno ze svých posledních literárních děl "Život a dílo skladatele Foltýna".

K.Čapek

Co je mocí umění? Čistota, krása, osobitost a profesionalita dokonalého projevu. Sdělný a nadčasový obsah, vyjádřený přesvědčivou formou. Vše by mělo být dotažené a dokonalé. Jakékoliv nedodělávky, třeba i ponechané a obhajované jako záměrné, prozrazují více či méně neumětelství, diletantství nebo i paranoiu osobnosti tvůrce. Nejistoty u výtvarného díla (ale platí to o umění všeobecně) v námětu, motivu, kompozici formy, tvaru, stylizaci, v kresbě, barvě a celkově v ideovém obsahu srážejí hodnotu díla. Vážnější nedostatky zařazují takové umění do kategorie podřadnosti a diletantismu. Vytvořit umělecké dílo je skutečně náročná věc i pro talentovaného. Je to tvorba ze sebe, ale s cílem odpoutat dílo od sebe, očistit od svého subjektu a objektivizovat je. Člověk je plný různých sklonů a umělecká tvorba je očistným procesem zušlechtění sebe sama, s potlačením vlastních poklesků. Umělec tak vytváří nový tvar, jenž nese jeho subjektivní znaky, které však přenáší do objektivnější roviny. Ostraňováním nečistot v harmonické obsahové skladbě dosahuje výrazu krásna. To je jeho posláním, vytvářet krásu, posilující a povznášející duši člověka. Vše je zde také obsaženo, ale již víceméně skrytě. Vystupuje zde snaha o dosažení nového, samostatně existujícího živého obsahu díla. Čím je tvůrce duchem bohatější, pozitivně, ale i negativně, a čím harmoničtější a dokonalejší obsahové roviny dosahuje, tím závažnější a působivější dílo tvoří. Převažují zde konstruktivní energie nad destruktivními.

Gioconda

Dokonalý umělecký portrét

(Leonardo da Vinci, Mona Lisa zvaná Gioconda, 1503).

J.S.Bach

Dokonalý umělecký portrét

(Petr Jan Brandl, patrně podobizna J.S.Bacha, kolem r.1730).

Jan Zrzavý

Dokonalý stylizovaný umělecký portrét

(Jan Zrzavý, Sedící dívka, 1945).

Noční hlídka

Mistrovský figurální obraz

(Rembrandt van Rijn, Noční hlídka, 1642).

Picasso

Zahledění se do vlastních představ svého subjektu, bez snahy o všestrannou dokonalost a širší objektivizaci díla.

Picasso: "jako dítě jsem chtěl malovat jako dospělý a jako dospělý jako dítě"

(Pablo Picasso, Slečny z Avignonu, 1907).

-

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (1x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

RE: O ČISTOTĚ A KRÁSE hroznetajne 17. 03. 2019 - 22:00
RE: O ČISTOTĚ A KRÁSE jiristratil 18. 03. 2019 - 07:00
RE(2x): O ČISTOTĚ A KRÁSE hroznetajne 18. 03. 2019 - 07:36
RE: O ČISTOTĚ A KRÁSE jiristratil 18. 03. 2019 - 08:00
RE: O ČISTOTĚ A KRÁSE jiristratil 18. 03. 2019 - 09:25