Co je to kulturně-historická hodnota stavebního díla?
Každá stavba vzniká ve své době, ale každá nenese stejnou dobovou autenticitu či identitu. Některé budovy pak představují ucelenější souhrn kulturních a technických idejí své epochy, jiné je víceméně jen formálně přenášejí. Stávají se tak slohovými a stylovými pilíři architektury toho kterého období kulturního stavebního vývoje.
Naše doba je výrazně orientovaná na nové stavební konstrukce a technologie a uměleckou stránku stavebního díla přenesla ze slohové roviny většinou do roviny stavebně-průmyslového designu. Autentická je tak ve svém prostředí, ale díky této orientaci se často dostává do kolize a konfrontace s historickým prostředím, kde vládla po staletí návaznost kontinuálně se vyvíjejících architektonických slohů. Tento odklon nabývá v některých případech až takového rázu, že není nacházena slučitelnost současných koncepcí s historickými.
Nejmarkantněji se tento konfrontační vývoj projevil na Staroměstském náměstí v Praze, kde ani 9 soutěží na přestavbu a dostavbu východního křídla Staroměstské radnice nedokázalo nalézt vhodnou urbanistickou a architektonickou formu, připojitelnou ke stávajícím historickým budovám náměstí. Jedná se zde především o kolizi s gotickou radniční věží a s barokním kostelem sv.Mikuláše, kde se moderní stavební design stává nedostatečným pro doplnění chybějící zástavby.
Co by mohlo být v tomto případě autentickou historickou hodnotou dostavby tohoto místa? Samozřejmě současné pojetí, avšak s uplatněním idejí, zprostředkovávajících zpětnou kontinuální vazbu a komunikaci s těmito historickými budovami. Čili vytvoření nového soudobě-historického slohu pro toto místo.
Současný stav proluky nemá kulturně-historickou hodnotu, jeho úprava je jen provizorním řešením, čekajícím na nové stavební znodnocení.
-
Gotické počátky východního křídla Staroměstské radnice (huť P.Parléře, 2.pol.14.století):
Pseudogotická náhrada radničního křídla (P.Nobile, P.Sprenger, H.Bergmann, 1.pol.19.století):
A její konec v r.1945:
Ponechaný zbytek při věži (vlastní fotograf, 1990):
Opět zde přikládám návrh nové koncepce menšího křídla (gotika+renesance+moderna):
-