-
Jaká ta Země vlastně je,
placatá nebo kulatá?
Člověk poznal její taje
a stal se hledačem zlata.
-
Udiven, co vše to na té Zemi je,
kolik vody, kamene a života.
Poznal, co s čím a jak si na co hraje
i to, co se jen tak mihotá.
-
Stal se jejím obyvatelem,
učedníkem, zejména pak učitelem.
Usilovným budovatelem,
pořádků svých ručitelem.
-
Také jejím dobyvatelem,
zdejších krajin vládcem.
Krotitelem - cvičitelem,
poradcem či zrádcem.
-
Planeta se mu tak otevírá,
s mnohými svými poklady.
Člověku pomáhá i jeho víra,
oddělovat zápory a klady.
-
Třídí, čistí, transformuje,
pleje, obdělává, zúrodňuje.
Dle produktů výzkumu formuje,
plánuje, vyrábí a znárodňuje.
-
Země se točí dnem i nocí,
tu pro potřeby všech.
Jako ty jiné, bez pomoci,
toť přírody věčný koloběh.
-
-