-
Břink,
prásk,
a bum,
na celý dům.
-
a) manželská hádka v kuchyni
b) doma trénující bubeník
c) zeť, rozzlobený na tchýni
d) akční zedník
-
A opět ticho
-
a) v kuchyni hádka ustala
b) bubeník z domu
c) tchýně zeti za pravdu dala
d) zedník zazdil pohromu
-
Tak toto ne a ne,
to jen kámen z nebe.
Meteorit maličký,
co vzduchem dělal kličky.
-
Ale, ani toto ne,
to jen snový přelud.
Zde, ticho tajemné,
a šepot odněkud.
-
-
-
Toužíme po něm stále,
a co máme, nám málo.
Proto tak dává vale,
pokorného potkalo.
-
Štěstí, pouhý okamžik,
nebo jen malá chvíle.
I dlouhodobější zvyk,
o nejrůznější síle.
-
Záleží na nás samých,
sami jsme jeho strůjci.
Držíme je v rukou svých,
pocitu svého tvůrci.
-
Na realisty čeká,
nevěřící v nemožné.
Toť, zlušenost odvěká,
tam, ve své záložně.
-
-
-
Skelet jak z betonu,
tak ne, jen z kostí.
Obal v měkkém tónu,
citové jakosti.
-
Myslím, cítím, pak jsem,
stavem zplnomocněn.
Přicházím také sem,
v podobě své, zasněn.
-
Kde však se myšlenky,
kde, city toulají?
Ach, jak ten led tenký,
po čem tak volají?
-
Píseň zpívám si svou,
tichou, tvrdo-měkkou.
Živou, jež mou i hrou,
a diriguji rukou.
-
-
K něčemu stále nutí,
tělo, mysl i cit.
Někdy, až k prasknutí,
co, chtěli bychom mít.
-
Rozpínáme křídla,
napínáme plachty.
Opouštíme sídla,
temnoty své šachty.
-
Z darů víc okusit,
kde upnout své síly.
A tolik nemusit,
v touze, cestou k cíli.
-
Avšak slevy tu není,
pnutí, věčné hnutí.
Vždy mění tón znění,
i činitelé krutí.
-
K prohloubení ducha,
rozumu a citu.
Slova jednoduchá,
i s nádechem mýtu.
-
Joseph Mallord William Turner, Parník ve sněhové bouři, olej, 1842
-
Něžný dotek,
milé slovo.
Mnoho fotek,
i všeho toho.
-
Jemný dotek,
vlídné slovo.
Méně fotek,
i všeho toho.
-
Vlažný dotek,
sporé slovo.
Již bez fotek,
a málo toho.
-
Žádný dotek,
hrubší slovo.
Skutek utek,
již bez toho.
-
Času dotek,
a více slov.
Všeho zbytek,
kámen, kov.
-
Více hádek,
a mnoho slov.
Tak úpadek,
i jiný krov.
-
Smutek a...?
-
William Holman Hunt, Úplatný pastýř, olej, 1851
-
Kde ten, se tu jen vzal,
obratem tak silným?
Kdo, podnět k němu dal,
směrem neomylným?
-
Co znamená vesmír,
co, život pozemský?
Těles obrovský vír,
a slunce paprsky?
-
Vesmír stvořil život,
jako své součásti.
Plody dílčích hodnot,
pro lásku i pasti.
-
A řídí jeho chod,
vkladem svého daru.
Není žádných náhod,
ve zrodu i zmaru.
-
Někdo tu nad námi,
kdo určuje náš směr.
Ten, skrytý neznámý,
vážící sil poměr.
-
-
-
Nejsme nic,
a přece něco.
Nikdo víc,
i ne, kdeco.
-
Nejsme nic,
a přece jsme.
Někdo i víc,
o přízeň prosme.
-
Nejsme nic,
a přece někdo.
Rub, skrytý v líc,
roven nám kdo?
-
Nejsme nic,
jen zdání a sen.
A nikdo víc,
však každý zrozen.
-
Jsme či nejsme,
a pak, kdo jsme?
K sobě se hlasme,
o pomoc prosme.
-
Toho,
kdo tu nad námi.
Je, prosit koho,
vždyť nejsme sami.
-
-
-
I stalo se v čase,
co státi mělo.
Vykrmili prase,
a bylo veselo.
-
Pak prase zabili,
tučného vepříka.
Čas hodů slavili,
nikdo se nezříká.
-
Jedlo se a pilo,
co hrdlo ráčilo.
Všem přibylo kilo,
a také tančilo.
-
Muzika tam hrála,
do rána bílého.
I nálada uzrála,
pocitu libého.
-
-
Obojí vždy úlevou jsou,
pro přetíženou duši.
Ruku v ruce, spolu jdou,
a v doplňku se neruší.
-
Smích nám slouží k veselí,
a uvolní tlak stresu.
Pláč ztlumí, co jsme seli,
i sportem svého dresu.
-
Nevěděl, zdali se smát,
nebo spíše zaplakat.
Čemu jen, tak přednost dát,
a čím nenechat zlákat.
-
Nakonec pak nesmál se,
ale ani neplakal.
Úlevou, cítil se blaze,
téměř jako sám pan král.
-
František Bidlo, vlastní podobizna
-
Hádali se jako psi,
a štěkali na sebe.
Řešili tak svou skepsi,
čert vem tebe, ne tebe!
-
Vystříkali bláto vše,
po vzájemné neshodě.
Jaká byla jejich pře,
vleže, sedě i ve stoje?
-
Aprílová po hádka,
a již zase slunce svítí.
Má milá, jak jsi sladká,
vždyť krásné je to žití.
-
Příští den se zatáhlo,
ale déšť se nespustil.
I na ně, se to vztáhlo,
jen vítr venku šustil.
-
-
Milá,
milé,
milé,
milou,
milá!,
o milé,
s milou,
svou básničkou,
jen maličkou.
Já žiji s ní věrně,
bych neviděl černě.
-
Milá,
milé,
milé,
milou,
milá!,
o milé,
s milou,
svou básničkou,
jen maličkou.
Já žiji s ní rád,
bych mohl se smát.
-
-
-
Téměř každým skutkem, slovem,
zanecháváme svůj otisk.
Vždy tak, v jistém smyslu novém,
bývá to i risk, újma či zisk.
-
Kráčíme nohou, svou stopou,
myšlenkovými pochody.
A ty, si něco vykopou,
vztahy sporů, také shody.
-
Citliví na každé slovo,
gesto, pohled, nebo čin.
Hodnotíme podle toho,
jaký rozměr máme s kým.
-
Stopy zkušeností učí,
ve vzájemném svém účinku.
Hladí, povznesou i mučí,
někdy přinášejí výjimku.
-
-
Z prachu povstává vše,
a v něj se opět vrací.
Ať již dobré, nebo zlé,
i jakoukoliv prací.
-
Kolem jen samý prach,
usedá a vzduchem víří.
Pak, v rozličných světla hrách,
zrnka jeho se kříží.
-
Živé, i to neživé,
vlastně vše, živým jest.
Vždy, tak či onak chtivé,
svým směrem se nechá vést.
-
Kolem mne usedlý prach,
a já píši si ten svůj.
Lehoučký, tak jako v hrách,
jak ten ve vzduchu, i můj.
-
-
Láska láska,
v pravdě boží.
Tak, nebeská,
věrnost loži.
-
Láska laská,
také bolí.
Buďto kráska,
či rána holí.
-
Láska hláska,
z jedné strany.
Takto sázka,
šrámy a rány.
-
Láska maska,
jen divadlo.
Postel praská,
pak vše zvadlo.
-
Láska vráska,
vydírá cit.
Očí páska,
běda s ní žít.
-
Láska mlaská,
vařit umí.
Bývá pánská,
nervy tlumí.
-
-
Něčeno přidáno,
jiného ubráno.
-
Tam, kde pevná víra,
síly daná míra.
-
Tam, kde síla chybí,
bývají jen sliby.
-
Dar květu života,
darem je i smrti.
Ta, drahá hodnota,
sama sebe drtí.
-
Dar sladkosti lásky,
v hořkost obrací rub.
Vadnou jím i krásky,
tak pracuje času zub.
-
Dar spřízněnosti duší,
darem po celý život.
Oběma vždy to sluší,
jaký přívod, je i vývod.
-
Gustav Klimt, Polibek, 1908 (1911)
-
Chápe, co dáno jest,
a kam tak může vést.
Pro oporu výztuže,
a kde nic nezmůže.
-
Vidí danou ruku,
i sevřenou pěst.
Vyzná se pak v hluku,
a odhalí i lest.
-
Váží slovo a čin,
v porovnání s představou.
Zbaví se snů vidin,
skutečností pravou.
-
Klam, vize, iluze,
brání se však tuze.
Inteligenci v boji,
kde spolu se i pojí.
-
-
Pokušení
-
Láká k nahlédnutí,
v překročení mezí.
Upoutání nutí,
k porušení tezí.
-
Odpuštění
-
Něco, jako uctění,
ve jménu provinění.
Odklání hněv a spor,
pilíře jeho opor.
-
Uctění
-
Zásluhou slov znění,
také činů a lpění.
V hrdou platnost vstoupí,
marnost neprohloupí.
-
-
Duše tísněná ze všech stran,
ani pohnout se nemůže.
Vězněn tak, je její pán,
i v poutech vlastní kůže.
-
Proč ty mi nedáš vydechnout,
ptá se duše těla svého.
Proč mi nedáš se nadechnout,
tobě dát potřeba čeho?
-
Dej, ty duše tělu svému,
toho, čeho je mu třeba.
Směrem k dobrému, ne zlému,
více všeho, nejen chleba.
-
I dala duše tělu svému,
co vzájemně jim chybělo.
Pro sjednocení ve jménu,
by nic se neopomnělo.
-
-
-
Stav bouřlivé strnulosti,
zámotek s pohybem vnitřním.
Přítomnosti i minulosti,
poutající hlasy jitřní.
-
Myšlenky, se všemi směry,
prorážejí i stěny pout.
Ty pevné mají opěry,
s nimiž nesnadné pohnout.
-
Vítr vane všemi směry,
na větrolam však naráží.
Ten nepouští bez důvěry,
neukázněnosti sráží.
-
Není z betonu či oceli,
tak vždy i něco uletí.
Zámotek pak chorý celý,
čelí někdy i prokletí.
-
Franz Marc, Bojující formy, 1914
-
Dát
-
Dát poezii mysl,
hloubku a také smysl.
-
Dát poezii cit,
a nebát se i hit.
-
Dát poezii styl,
by verš tvůj vlastní byl.
-
Brát
-
Brát z toho, co dáno,
avšak ve smyslu cti.
I z toho, co známo,
ve své tvořivosti.
-
Brát, ale i dávat,
ze všeho se vydat.
A nechat také odvát,
v naději daru, snad.
-
A brát, se i nebát,
pak rozdat nastokrát.
-
-
Mělčina vpravo,
mělčina vlevo.
Vždyť je to tak zdrávo,
by netonulo právo.
-
A náhle zrádná hloubka,
v níž mělčina tone.
Avšak neutone,
neboť právo jako sopka.
-
Mělčina i hloubka,
společná mají data.
Jak rodinná hrobka,
pravda takto vzatá.
-
Přesto však tu rozdílu,
smyslem jejich podílu.
-
-
-
Vydat ze sebe vše,
co duší se vzepře.
Mše, propojí se v chvat,
a pře promění v něco.
-
I se slovem se prát,
tříbit je a kovat.
Nastokrát i hrát si,
zvát je, věrnost slíbit.
-
Psanému smysl dát,
květem, plodem libým.
Hledat jeho cenu,
a sliby plnit dětem.
-
Pozvednout se z prachu,
napřímit v boji slov.
V krachu, pak si sednout,
ale krov nad sebou mít.
-
Psát, jako o život,
vydat ze sebe vše.
Přívod i vývod znát,
verše, pravdivé dát.
-
-
-
To je vskutku, jen pro básníky,
kteří duchem a slovem vládnou.
Snílky, střežící své postoje,
již s chladnou hlavou neměří.
-
Sloky, plné citu i rozumu,
které moudrosti také hostí.
V umu skladby, poctivé kroky,
i znalosti verše, k sobě bere.
-
Napsat báseň, nelehký úkol,
to vskutku je, jen pro básníky.
Vůkol, k plodu tak kvetoucí sad,
díky jemuž vděčíme za to.
-
Krásný den, plný záře slunce,
i svěží vzduch tu jarem sálá.
Ruce zahřeje a jitří sny,
hrála píseň, umlkne stěží.
-
(křížový rým ABAB)
-
-
Ruka jeho, kolem krku jejího,
a její ruka, kolem pasu jeho.
Ty tího smutku, jenž stíhají muka,
čeho se dostalo těm, ta proluka!
-
Odlehčeni tak, od pozemské tíže,
kráčejí i s hlavou přikloněnou.
A čížek, švitoří jim v ozvučení,
odměnou, by ještě bylo lehčeji.
-
Potom se zastaví a políbí,
něco si sdělí a cestou jdou dál.
Líbí se jim tu i mluví o tom,
smál se také a chválí kdeco.
-
Na chvíli pak na lavičce sedí,
v rozmluvě, o něčem vážnějším.
Hledí, a zas má milá, můj milý,
vším jsou sobě, vzdor pomluvě.
-
(rýmování křížem ve schématu ABAB)
-
Básnění, ve snění i bdění,
kde citů s rozumem souhra.
Jejíž znění, v zář se změní,
jako nebesko-pozemská hra.
-
V pnutí i hnutí tvůrčí mysli,
ze srdce vstřícného citu.
Rozjitřené všechny smysly,
avšak v obranném svém štítu.
-
Skutečnost vizí rozehraná,
tak v poetických obrazech.
A nadsázka její podaná,
jak svěžího vzduchu nádech.
-
Umění, ve smyslu znění,
dává, povznáší i hraje si.
Na city hraje a myšlení,
ve své prozářené směsi.
-
Návrh na dostavbu Staroměstského náměstí v Praze.
-
-
Sentiment
-
Z jedné strany lásky zpěv,
na druhé pak hrubosti.
Falešný a skrytý hněv,
sentiment své tuposti.
-
Z jedné strany lásky zpěv,
na druhé, její zkouška.
Zdali to byl, jen oděv,
sladkostí tak do ouška.
-
Cit
-
Z obou stran vždy lásky zpěv,
za každého počasí.
Ale také i mírný hněv,
pro prohloubení krásy.
-
Rozum
-
Citu se svítí rozumem,
a také i moudrým činem.
Však vládnout takovým umem,
nebývá v citu laciném.
-
Auguste Rodin, Romeo a Julie, bronz, 1902