-
Člověk sám sobě pro radost,
útěchu a pocit uspokojení.
Ale ne, jen tak sám pro sebe,
to by mu nebylo dost,
myslí i na lékaře hojení.
-
Píše někomu či mnohému,
hledaje svou doménu.
Pro souznění, ale i odměnu,
vstříc příběhu novému.
-
Tak překročit práh příbytku,
a stísněnost jeho koutů.
Také i přežitých zbytků
a dát vale svému poutu.
-
Každá kapitola života,
vždy přerůstá v část novou.
Pro niž stanovena i jiná kvóta,
podepírána hrou snovou.
-
Klasika, moderna, experiment,
avšak základy, by konstrukce stála.
Jasný a pevný element
a představa svojí písní hrála.
-
Překročit práh vlastních hradeb
a nezůstat v nich obléhán.
Rozvinout paletu barev, skladeb,
kde pestřejším odstínům průchod dán.
-
Slovo "art" se významově spojuje s pojmenováním uměleckých směrů nebo stylů. "Bomba art" může být dvojí. V tom prvním významu spojen se současnými tendencemi v architektuře, kde je snaha šokovat něčím dosud nevídaným. Ten druhý smysl je zahrnut v tom prvním významu, ale specifikuje se záměrnými uměleckými inspiracemi zbořeništi staveb.
-
Vybuchla nálož a dům padl,
úmyslem či zanedbáním povinnosti.
A sledován byl jak vadl,
otázkou však v jaké ctnosti.
-
Jen trosky po něm zůstaly,
na videích a u fotografů.
Tam kde dříve stěny stály,
dnes jeřábí viděti žirafu.
-
Ale co zde také neviděti,
různé zajímavé útvary.
Hrají si tu i malé děti,
a hledány umělecké dary.
-
Ano, foto jako dokument,
pro inspiraci tvoření.
Nejeden pak braný moment,
jenž zanechalo boření.
-
Záhy vypučela nová stavba,
v podobnosti zkázy této.
To v přírodě se také stává,
po zimě přichází léto.
-
Vytvořený další směr,
nazvaný "art bomba".
Kde stavební bývá poměr:
hrouda, díra, plomba.
-
Vybuchla nálož a padl dům,
otřásly se okolní.
Taková realita proti snům,
patra horní lehla v dolní.
-
Bum a je tu "bomba art",
a architekt je slavný.
Na vernisáži houslí part,
jak ten předek dávný.
-
Utichl zpěv ptačích hlásků,
avšak ne tak docela.
Zde poutník zanechává svoji lásku,
krajině té, jak proměnlivá celá.
-
Těch hýřivých barev pastelových
i temných lesních zákoutí.
Tajemných příbytků sovích,
jen bystřina neláká se zouti.
-
Tam nedaleko jakýsi pohyb,
to srnka cestu přeběhla.
V potoce viděti drobných ryb
i sem tam nějaká ta houba jedlá.
-
A přichází na konec lesa,
s výhledem do širých dálek.
Tu srdce poutníkovo zaplesá,
jaký balzám na duši a lék.
-
Poli, loukami a dalším lesem,
cesta jeho vede dál.
Krajinou přichází také sem,
k té velké nádrži opodál.
-
Jezero přehrady zbudované,
dnes již vrostlé přírodní.
Vítr tu ze všech směrů vane
a patrný všeliký život vodní.
-
I vzácných druhů ptáků,
orel mořský přilétá.
Až z těch zázraků poutník v ataku,
proměn bohatějších léta.
-
Sady, lesy, pole, louky, jezera,
roviny, kopce, žádná pomíjivá mezera.
Krásnější podívaná to která?,
toulky od rána až do šera.
-
-
-
Tajemná byla ta černočerná noc,
již protínaly ostré světelné paprsky.
Ty pak všemu tu dodávaly čarovnou moc,
čekajíce na sluneční příchod brzký.
-
Pomníčku starému oprýskanému,
i těm stromům v okolí.
Stejně jako ostatnímu zde danému,
ozářeno cokoli.
-
A co bylo zdrojem záře této,
snad koráb návštěvníků z vesmíru?
Ano, takto vyjádřeno jen jednou větou,
jak přiletěl, tak odletěl v míru.
-
Vlastní kresby z klášterní zahrady v Broumově v invertních barvách (1984).
-
Co se mi to jenom zdálo,
o tom, že mnoho je vždy málo.
Ve snu se vše násobí,
a fantaskní zjevují osoby.
-
Splétají se sítě dějů,
do neskutečných rovin.
Vlastních i jako zlodějů,
směs všelikých to novin.
-
Postavy zde pravdivé,
také četné stvořené.
Představení často divé,
o přeludy snu opřené.
-
Za své osobní účasti,
v nejrůznější situaci.
Drama dělené i na části,
herci vlídní nebo draci.
-
Veškeré pohádkové bytosti,
a mnohé ještě další.
Postavy lidské z masa, kostí,
někdy pravdou, jindy falší.
-
Sny jsou velkou záhadou,
ve spojení s naším bytím.
Podvědomou náladou,
my posíleni jimi, nebo biti.
-
Probuzení bývá spásné,
a potom všechno jasné.
Než naše svíce zhasne,
pohádky i někdy krásné.
-
Sebastiano a Marco Ricciové, Pomník vévody
z Devonshiru, olej, 1725.
-
-
O čem básničku psát?,
třeba o lučním kvítku něžném.
O všem tom, co člověk má rád,
nebo o kamínku běžném.
-
Louka, posetá snad všemi barvami,
těch rozličných květů vděčných slunci.
Kolik ta snivých podnětů jen dává mi,
a těch her, jež rozehráli jejich tvůrci.
-
Jdu dále svou cestou prašnou a hle,
jak zajímavý také motýlek.
Poutníku ty, více kolem sebe hleď
a nemiluj tak svůj mobilek.
-
A co těch broučků i barevných kamínků,
stále je, se na co dívat.
Ale i ta kopřiva stojí za zmínku,
popálí a přestanete nad mobilem zívat.
-
A ptáci vám k tomu zpívají,
ovšem ne těm se sluchátky v uších.
I jiná tu překvapení číhají,
zaměstnávající zrak i čich.
-
Polní a lesní zvířata,
srnka, zajíc, také plazící se užovka.
Jindy zaběhnutý pes vám v patách,
nebo páchnoucí houba hadovka.
-
Ale i těch libých vůní,
třeba ta omamná lesní.
Skřehotání žab se ozve z tůní,
jahůdky, maliny a borůvky se sní.
-
Příroda bývá bohatá,
pro zrak, sluch, čich i chuť.
Pestřejší jsou její data,
však sám si to posuď.
-
Básnické umění má také mnoho forem a stylů. Jak vidí, cítí a píše báseň takový architekt? No jako architekt. Jeho poezie musí mít jasnou stavbu a strukturu, postavené pevně od základu až po střechu.
-
Přišel, viděl a měřil,
potom kreslil, maloval a rýsoval.
Od počátku si také věřil,
a tvořil hranol, krychli či ovál.
-
I mnohé jiné základní tvary,
pro konstrukci domu.
Přitom těch pokusů se zmary,
ve snaze co nejlepší dáti tomu.
-
A hle, na papíře již něco stojí,
avšak, co tu ještě chybí?
To, co oko uspokojí,
četný detail pro pocit libý.
-
A již je na samé střeše,
s jejími vrcholy.
Celek z chyb se dále křeše,
v zohlednění okolí.
-
Do boje tak vložil sebe celého,
veškerý svůj um.
Také, co užil si při tom zlého,
než navrhl tento dům.
-
No, a pak mu přišli zatleskat,
a udělit vysokou cenu.
I co těch ponížení musel získat,
nežli dospěl k dílu vrcholnému.
-
-
Právě se rozednívalo,
a sluneční záře zalila vše kolem.
Co dosud temný šat svůj mívalo,
zřetelné bylo lesem, polem.
-
Pohasla světla nočních měst,
návratem k obrazu dennímu.
Ve spletitých trasách jejich cest,
k životu práce a hernímu.
-
Člověk probuzen tak k novým dějům,
nadějím, také starostem.
Ta krajina společný dům,
v níž málokdo nezvaným hostem.
-
Každý obsazuje svoje místo,
a rozvíjí další plány.
Byť na žádné pozici není jisto,
kde záleží na tom, jak věci jsou dány.
-
Lesy, obce, pole, města,
obytná naše krajina.
Života úděl i siesta,
ve hvězdách se najde ještě jiná?
-
Theódore Rousseau, Montmartreská nížina, olej, kolem 1835
(Umění 19. a 20.století, N.Lynton, Artia Praha, 1981)
-
-
Umění velké rozbito,
a trosky z něho zplaněly.
I království jeho dobyto,
kde múzy se mu klaněly.
-
Velikáni rádoby,
velikány době naší?
Vždyť do jaké to podoby,
padli v jakous kaši.
-
Umělců tak přibylo,
a kdekdo se jím cítí.
Jen poctivosti ubylo,
ta ocitla se v síti.
-
Co rozbito je dobyto,
ale i nové vedou cesty.
Úspěch, sláva, koryto?,
i ty múzy musí kvésti.
-
Leonardo da Vinci a Pablo Picasso.
-
-
Ze snů dávných sen nový,
po křivolaké stezce strmé.
Snění či bdění to, kdo ví,
a co všechno se tu shrne.
-
Větry tu vanou všemi směry,
i protisměry.
Kde sotva udržet se bez opěry,
pro každý stavební plán smělý.
-
Nyní tu panuje stav bezvětří,
jako ticho před bouří.
Ale někdo i něco větří,
jaký plamen tu mýty boří.
-
Návrh dostavby Staroměstského náměstí v invertních barvách.
-
Zde již i mrazivé bílo,
kde lidé již nejsou lidmi.
Také takto se mi snilo,
když pohled byl jen střídmý.
-
Dáte hřejivé teplo,
a zimou se vám odmění.
Co všechno tady se spletlo,
v pouhém pustém hřmění.
-
-
Ze země jsme nevědomky vyšli,
a ta nás celý život nosí.
Potom později se i přemýšlí,
o tom, co podepírá či kosí.
-
Vždy je to ta samá hlína,
cestou šlapanou a křivolakou.
Vinutím svým nikdy líná,
rozhodni se, vydati se jakou.
-
Nosí nás, až jednou donosí,
mezitím tvoří a přetváří.
Nabídkou svou se honosí,
kolik jen tu rozličných tváří.
-
Matička země rodná naše,
životní pouť a nakonec hrob.
Říkáme úzkostlivě, plaše,
co jen těch nadějí i porob.
-
Její zemění se nezmění,
vydá plod, jenž po uzrání vezme.
Však v bohatství jejího jmění,
není všeho plnost, vězme.
-
A tak létáme a padáme,
vždy k zemi své se vracíme.
Co dáno je nám, to také dáme,
někdy se i kácíme.
-
Ze země jsme nevědomky vyšli,
aby při vědomí splnili svůj úkol.
A na to, co nám uloženo přišli,
pro závěrečný protokol.
-
-
Já na něj,
a on na mě.
-
Já na něj,
a on na mě.
-
Já na něj,
a on na mě.
-
Já na něj,
a on do stropu, do kouta či se mine.
"Tak, zase jednou na pamětnou měj,
jak čas nám tady oběma plyne."
-
Jeden pálí na druhého,
a ten druhý sotva zpět.
"Tak dávám já ti ze soudku svého,
jeden-dva-tři-čtyři-pět."
-
"No počkej a hlavně klid,
jednou ti to vrátím.
Co zasloužíš si, budeš mít,
jen co svoji hru obrátím."
-
"To jsem tedy ale zvědav,
vždyť mezi námi rozdíl třídy.
Jak si myslíš, tak se bav,
já jsem ten, kdo naši hru řídí."
-
Slabší hráč se trénoval i jinde,
a zdokonalil podání.
Povzbuzen, že tentokrát to vyjde,
dříve o tom ani zdání.
-
No, a potom se zase střetli,
ten lepší a ten vylepšený.
1 : 1, jak vzájemně se smetli,
v rovnováze ranami všemi.
-
I zaskočen byl suverénní vítěz,
jak náhle to od slabšího dostal zpět.
Pak z odporu ho pojal děs,
a již nespočítal 1-2-3-4-5.
-
Stojí v lese u křižovatky cest (dnes silnic) na Trutnov, Pilníkov a Vlčice již od roku 1718. Také tudy prochází železnice ČD se zastávkou Vlčice.
-
Ten pomníček zde maličký,
v křížení tří cest.
A jméno panny matičky,
tu v uctívání jest.
-
Tudy chodili kdys na panské,
lidé z celičkého okolí.
Jen v roli trpké poddanské,
z toho srdce ještě zabolí.
-
I zastavili se vždy svojí cestou,
pomodlit a pro posilu.
Tu pokleknout i přesto,
byť nebylo kde nabrat sílu.
-
Pomníček tu v lese chátral,
ale dočkal se své obnovy.
I v představě své tvůrce pátral,
pro "květ růže" zase nový.
-
Původní stav a po obnově (foto rekonstrukce: J.Blažek, Pilníkov).
-
-
Fasáda umná opět chátrá,
římsa padá a vlhkost vzlíná.
A jak po ní jen oko pátrá,
mele se tu z božího mlýna.
-
Oprýskané přízemí,
a velká otlučená vrata.
Kontakt přímý se zemí,
kde voda stoupá natotata.
-
Špatný okap a bez podřezu,
pak marná tu práce štuková.
Jak jen do domu toho vlezu,
východ ostruhy mi uková.
-
Kdopak tam bydlí, co já vím,
duchové, i lidé snad.
Možná i nějaký ten mim,
a hraje se tak o mat.
-
Neděláno, co se mělo,
strašení ale předčasné.
Ještě to tu něco chtělo,
římsa padá, to je jasné.
-
Izolace domu žádná,
voda s omítkou si hraje.
Také mnohá práce kladná,
v pokusu o kouzlo ráje.
-
První, a to druhé poschodí,
stále zdobné ve zdi plošné.
Pro každého, kdo kolem chodí,
poutavé i ty hermy sošné.
-
Realizovaná obnova a berevné řešení
fasády domu (1999).
-
-
Udělám z krychle kouli,
a z koule zase šišku.
Někde se to i boulí,
hranol na výšku či šířku.
-
Také v různých kombinacích,
a složitějších útvarech.
I v iluzívních náznacích,
nebo přesných párech.
-
Já vzletnou krásu zde,
pak v těch tvarech hledám.
By vyznění bylo prosté,
bez boje to nikdy nedám.
-
Své inspirace odevšud,
i fantazii svou přidám.
By nepoléval duši stud,
maximum ze sebe vydám.
-
Poctivost a radost k tomu,
i bolesti tu bývá dost.
Ovšem, jak to přijde komu,
jako takový sdělný most.
-
Studie chrámové architektury.
-
-
Píši si veršíky různého obsahu. Vážného, duchovního, lyrického, epického, filosofického, fantaskního, politického, také humorného, pro dospělé i děti. Život má velkou sílu a prostupuje celým vesmírem. Není-li celý vesmír, jenž je jako celek pro nás nepoznatelný, živým organismem. Jen zdánlivě se nám tak nejeví, neboť pozorujeme jen jeho malou část, v jejímž funkčním zařazení vnímáme pouze nižší formy života pozemského.
-
-
Jedna + jedna = kolik,
dvě, a nebo jedenáct?
Nebo zase jen jeden kolík?,
nejspíš to ale nalíčená past.
-
Jedna a jedna rovná se dvě,
(1 + 1 = 2)
zní logika matematiky.
Součet dvou jednotek nově,
a žádné jiné triky.
-
Jedna a jedna rovná se jedenáct,
(1 + 1 = 11)
v grafickém přiřazení jednotek.
Tak lze i logiku tuto zmást,
když jiný tu pohledový dotek.
-
Jedna a jedna rovná se jedna,
(1 + 1 = 1)
zde také jedna z možností.
O co, že se to tady jedná?,
když v jednu splynou dvě bytosti.
-
V součtu součtů rovnice zní:
2 + 11 + 1 = 14
A průměr z ní:
14 : 3 = 4,666...
-
Tedy v rozšířeném zorném poli,
jedna a jedna jsou čtyři celé šedesát šest.
(1 + 1 = 4,66...)
Matematiku to ale neskolí,
jen fantazie, kráčí "na vlastní pěst".
-
Rovnice o dvou neznámých,
a přitom tak známých.
Tolik tu z výpočtů těch mých,
i svatý skrývá hřích.
-
1 + 1 = ?
-
-
Noc plná roztodivných snů,
směsi prožitého i fantaskního.
Já vždy probouzím se a opět usnu,
ty neskutečných dějů kniho.
-
Ráno vstanu a chystám se do práce,
dnes delší to cesta bude.
Tento příběh zde píši jen tak krátce,
měřit zámek, jak to v mrazu půjde.
-
Bývalé sídlo šlechtické,
jež nyní povstává z temnot.
Zpustlé a znevážené celičké,
byť vzácných historických hodnot.
-
Přijíždím a již jsem v zámku,
kde nyní pracuji v poschodích.
I zamykám za sebou branku,
a procházím se s měřidly v nich.
-
Pohybem se zahřívám,
pro provádění zákresů.
Také smíšené pocity mívám,
kdy nevyhnu se ani stresu.
-
Bourané zdivo a některé stropy,
kde nutno dávat velký pozor.
Sem tam i spadne něco a hluk ztropí,
já sám si tu dělám dozor.
-
Pak skončím svou denní práci,
již s jinými pocity.
Dobrá nálada se mi vrací,
neboť den byl smysluplně prožitý.
-
Současný stav
Návrh nového řešení průčelí
-
Ti veleještěři a ptakoještěři,
vymřelí na konci druhohor.
Zařazením spíše praptáci, kteří
již pro další vývoj nebyli vzor.
-
Postihla je katastrofa,
v podobě tělesa z vesmíru.
A v doplnění pak tato strofa:
jakoby dáno bylo na míru.
-
Dnes je pánem země člověk
i podobný těmto předchůdcům.
Jenž tu buduje svůj novověk,
v důvěře svým silným vůdcům.
-
A příroda stále vymírá,
jak ustupuje dobyvateli.
Kde, že je ta správná věcí míra,
mezi pozemskými obyvateli?
-
Tu však nikdo nehledá,
neboť zahleděn je do svých zájmů.
Běda tak člověku, běda,
pro neplacení dlužných nájmů?
-
Ti pánovití druhohorní obři,
menším ustoupili formám.
Neboť tak v mnohém nebyli dobří
a ve vývoji již pouhý klam.
-
Veleještěři (porovnání velikostí s člověkem podle Ch. A. Knighta)
-
-
To je ten plochý zahnutý předmět,
který když vrhneme určitým směrem,
vrací se nám zpět.
-
Dej a dostaneš.
Daruj a budeš obdarován.
Přej a bude ti přáno.
Důvěřuj a bude ti důvěřováno.
Miluj a budeš milován.
Obětuj se a budeš obětován.
-
Ano, oběti se nevracejí,
ty se podstupují.
Některé jevy však obracejí,
silou, jíž do nich vstupují.
-
Oběť nebývá zklamáním,
neboť plní úkol spásný.
A není také pouhým zdáním,
pro svůj cíl i mnohdy krásný.
-
Oběť podstupují lidé silní,
duchem svým, mravní ideou.
V práci pro ni pak velmi pilní,
v tříbení, jak vybrat kterou.
-
Vstupují tak dobrovolně
i s vědomím vlastní zkázy.
V poutech, nebo také volně,
přesto, že leccos se tím zkazí.
-
Dej a dostaneš.
Daruj a budeš obdarován.
Oběť přineseš a již nevstaneš,
jako nové naděje závan.
-
-
Člověkem stvořen pro práci a zábavu,
jako věrný jeho kolega.
Ten i jako anonym v nesčetném davu,
často a nečekaně poleká.
-
Kdo si začne s počítači,
propadává jejich kouzlu.
Avšak, jak jen málo tady stačí,
a odolává i jejich zlu.
-
Každý je také počítačem,
ovšem jiným, živým.
Pak záleží to tady na čem?,
no na tom, co všechno o tom vím.
-
Znečištění, fragmentace, viry,
pravidelná údržba a ochrana.
Znalosti až do té míry,
by blokována byla každá rána.
-
Internet, ta do celého světa brána,
nám nesčetné dává možnosti.
A my, často otevíráme jej zrána,
ale někdy i bývá k zlosti.
-
Programy, umožňují práci,
a stránky informace.
Na otázky odpověď pak vrací,
vždy aktuální formace.
-
Počítač přítel i nepřítel,
někdy i škodí na zdraví.
Ten moderní doby šiřitel,
jak nejeden uživatel praví.
-
-
Jen taková malá a milá,
ve výklenku chrámové věže.
Ale kde se to jen usadila,
roste si tam svobodně a svěže.
-
Ze semínka zavátého,
do štěrbiny v omítce.
Kostela jednoho svatého,
kde koření jen mělce a řídce.
-
Břízko ty bílá, milá,
jednoho dne na tebe přijdou.
Pak vytrhne tě větší síla,
jakmile tě tady najdou.
-
A jistě nepřesadí tam, kam patříš,
na vhodné místo, do úrodné půdy.
Svého rozkvětu ty nespatříš,
neb ti zpřerážejí tvoje údy.
-
-
Městu Libuše tu slávu věští,
na lunetovém výjevu.
Praze v slunci, také v dešti,
a ve vývoji četných jevů.
-
Malíř vyjádřil svou vzletnou vizi,
a jiný do mozaiky přenesl.
Jak v dáli věštby slova mizí,
a na perutích vánek nesl.
-
V nové radnici též takovýto obraz,
na čelné stěně býti může.
Jaký zde jen zpodobniti odkaz,
snad proroctví trnité růže?
-
Výjev dobový a dnešní,
scény civilní, avšak důstojné.
Také modlitby ideje mešní,
čeho zvoliti tak, a čeho ne.
-
Návrh dostavby Staroměstské radnice, svislý příčný řez - žlutě stěna v přízemí
pro mozaikový obraz:
Půdorys přízemí:
Bílá a černá, muž a žena, den a noc, anděl a ďábel, pravda a lež, země a nebe, voda a led, život a smrt, umění a umění.
-
Bílá a černá, ty protipólné sestry barev,
obě čisté a jasné.
Mezi nimi proudící krev,
a další mnohé barvy krásné.
-
Muž doplňuje ženu a obráceně,
tvoří tak pár člověka.
Ten v rozmanité bývá ceně,
měna tvrdá nebo měkká.
-
Den vždy střídá temnou noc,
v pravidelném rytmu času.
Toť kouzelná přírodní moc,
a tiše zcela, bez slyšení hlasu.
-
I anděl s ďáblem se doplňují,
jak tvoří si své frakce.
Svoje role pak naplňují,
v pořádku: akce a reakce.
-
Pravda soutěžívá se lží,
ve velmi častém střetu.
Lež vždy pravdu mlží,
možno opačně též napsat větu.
-
Na zemi a také na nebi,
odvíjí se život náš.
Ty četné úsměvy a škleby,
někdo odříkává "otčenáš".
-
Voda zmrzne v led,
ten roztaje zase zpět.
Žádný zájmový tu střet,
zbytečných dalších vět.
-
Život je naše vědomí,
smrt si ho pak zpátky vezme.
Aby stavěl veliké domy,
a ta z nich vysvobodí vězně.
-
Avšak umění a umění,
co že to je za duel.
Jedno duchem, jiné jmění,
hořká pachuť či sladký cumel.
-
-
Nejneobhospodařovávatelnějšími
pozemky jsou pozemky lidské.
Nenacházíš-li mezi lidmi,
nehledej a spočiň si v pravdě stojické.
-
Zde totiž neplatí přísloví, kdo hledá najde,
ale kdo nehledá, možná i potká.
Nepotkáš-li, nezoufej, neboť toto je ta tvoje fotka,
a o nic jiného ti nejde.
-
-
Ošklivost se vzepřela kráse,
a sama povýšila na krásu.
Někdo jiný tu tahá pilku zase,
jíž temnotám dodává jasu.
-
Také krása vzepřela se ošklivosti,
a pozvedla z ponížení.
By učiněno bylo zadosti,
kde pochybení v klamu není.
-
Ošklivost a vzletná krása,
těch již bylo dosti?
Jedno nad druhým vždy zajásá,
jak zvaně či nezvaně se hostí.
-
V boji pak nikdy není vítěze,
jak každý tu chvilku tahá pilku.
A různé střídají se teze,
mající jedna druhou za mýlku.
-
Ošklivost se vzepřela kráse,
a krása zase ošklivosti.
Jak to, či ono komu tady zdá se,
někdy i všeho bývá dosti.
-
Michelangelo da Caravaggio, David s hlavou
Goliášovou, kolem 1605.
-
-
Etika a estetika,
umění a kultura.
Ten budík času tiše tiká,
pro koho však, i pro tura?
-
Neetika estetika,
jaká že tato kultura?
I vepřík v chlívku zakviká,
a v spánku noční můra.
-
Kudy to kráčíš člověče,
kam jsi se to zahleděl?
Někdo tu i prosí vkleče,
když klamným činům naletěl.
-
Přece my jsme stále noví,
ty však zastaral jsi.
Novému klaň se pánovi,
neštěknou po tobě psi.
-
Vy vládnete svou slepotou,
a krátkozrakostí.
Šlapete jen hrubou botou,
po kráse a jakosti.
-
Etika a estetika,
to čisté vzácné umění.
Vždy prázdnotě se vymyká,
nejde tu jen o jmění.
-
-
Nebylo mu dobře,
neboť přijal vyšší dávku záření.
Neměl tam chodit a stát na té hoře,
přesto však šel a utrpěl zranění.
-
Lákaly ho, táhly a sváděly,
svým nebeským zpěvem.
Ale ta dálka, co jej od nich dělí,
a také, zda na břehu pravém či levém.
-
Nedbal toho ve svém omámení,
rozhodnut přijat cokoli.
I dostával neklamná znamení,
že cestou jej nic neskolí.
-
Ty sirény nebesky lákavé,
stejně tak i zrádné.
Ve stálých pochybách vrtkavé,
kde pevnější jistoty žádné.
-
Přesto šel a nebylo mu přitom dobře,
neboť přijal vyšší dávku záření.
Na té vysoké hoře,
neklamného prozření.
-
Sirény umlkly,
ale poutník se nezastavil.
Nesouc spor ten dávný vleklý,
do dalších dějství, pravil.
-
Staře jako "kostel" + přilehlé domy,
a nově jako radnice + přilehlé domy.
-
-
Přišel básník do Neumětel,
a velice se podivil.
I nebral na to zřetel,
jakých podivných tu spatřil vil.
-
Také nelitoval zdejších chvil,
a pustil se hned do práce.
Pilně zobrazoval o čem snil,
v kresbách svých i v básních krátce.
-
Kam jen se poděl ten umětel,
když stavěl tyto domy?
Těch roztodivných bliku světel,
jen sem tam nějaké ty stromy?
-
Kreslil, rýsoval i básnil si,
divil se a pracoval.
Také žízeň přitom hasil si,
a ze svých cílů necouval.
-
O Šemíkových Neumětelích,
to tady ale není.
Zde ocital se v "jeteli",
hledaje vysvobození.
-
V marnosti všeho počínání,
pak ustal ve svém boji.
Neb paprsek sluneční ranní,
v probuzení ze snu hojí.
-
Poučení:
Nebojuj s větrnými mlýny,
a dělej jen co zmůžeš.
Také nevrážej své klíny,
kde ti řeknou - lžeš.
-
-
-
Te je ale majestát,
jak hrdě tyčí se a rozkládá.
Úplný suverénní stát,
tak znamenitě prostor ovládá.
-
Sám je živou bytostí,
a jiným život dává.
Co tvorů v koruně své hostí,
a na pozdrav větvemi ve větru mává.
-
Zjara se vždy ošatí,
pak i do červena barví.
Mohutní a košatí,
pro ptáky, lezce a hmyzí larvy.
-
Buk červenolistý v plné kráse,
důstojnost sama, také něha.
I spokojený býti zdá se,
čeho všeho ve větvích mu běhá.
-
Na zimu vždy se odstrojí,
a zastaví proudící mízu.
Upoutává i v zimním kroji,
jímž letnímu dává remízu.
-
-
Dům jest dílem člověka,
a ten jej pak také živí.
Ve tvaru pevném, nebo do měkka,
by vlídný byl, ne hněvivý.
-
Stavitel postaví konstrukci,
potom ji ošatí a vybaví.
A po všeodborné instrukci,
něčeho přidá a jiného se zbaví.
-
Dům rovněž vítá četných hostí,
jimž poskytuje svoje služby.
K radosti i někdy k zlosti,
plní či neplní jejich tužby.
-
Strom a dům,
ty dva nerozlučné příbytky.
Každý si žádá vlastní um,
nikdy ne však plytký.
-
-
Seděl na lavičce před kostelem,
pod tou klenbou nebeskou.
V tom rozepnutí božím celém,
jen s myšlenkou svou hezkou.
-
A potom seděl na lavici v chrámu,
pod tou klenbou iluzí.
Zde si hojil svoji ránu,
kajícně tak, jak v pokoře i druzí.
-
Spojení to symbolické,
k odpočinku duše.
I duchovní potřebě lidské,
vyjádřeno prostě a jednoduše.
-
Sezení na lavičce v zeleni,
a potom v přítmí chrámovém.
V tom odlišném shůry velení,
a rozjímání novém.
-
Pod tou obojí klenbou nebeskou,
podobného symbolu.
Prožít chviličku hezkou,
i pro odlehčení bolu.
-
-
Cit, pocit, vjem a sen,
čekání, naděje, zklamání.
Radost, ale i bolest den co den,
také nového vždy něco k mání.
-
Střety, smlouvy, dohody,
úskoky a klam.
Občas i nějaké ty výhody,
v účtech těch má dáti - dám.
-
Boj, vzdor či smír,
časté chyby a sliby.
Naše hlava samý vír,
kolem nich i hbité ryby.
-
Kráčíme stále vpřed
a ohlížíme se i vzad.
Někdo si léčí vřed,
jiný bolesti zad.
-
Pak ty nutné peníze,
peníze a zase peníze.
K nim se pojí naše vize,
jež povahy popíší ryze.
-
Život je také samá krize,
pletichy, hříchy, práce.
Rovnováha i kolize,
v dění dlouze nebo krátce.
-
Hra, zájmy, zábava,
pohroma, ale také štěstí.
Jak kdo bere nebo dává
a cestu si svoji klestí.
-
Život je přívod i vývod,
únik a úsilí o vznik.
Nikdy však není podvod,
v mnohém pak bývá zvyk.
-
Staví se mu přehrady,
ten se brání nápady.
Často marné bývají rady,
kde ladí se jejich vady.
-
Žíti znamená býti
a býti žíti.
Žíti pak to svoje bytí,
v čem jsme čilí a hbití.
-
Co je lidské vědomí,
vnímáme pravdu, nebo jen její klam?
Zde skutečnost se s představou lomí,
v objektivně-subjektivní záznam.
-
Jisté je, že mnohé vnímáme shodně,
a něco rozdílně.
Na obě strany toho hodně,
v té naší mozkové dílně.
-
Ve snech tvoří se realita nová,
s fantaskními vizemi.
Naše vědomí již jinak se chová,
zde nežijeme na zemi.
-
A máme-li bezesný spánek,
nevnímáme nic.
Jakoby nás odnesl vánek,
a nejsme víc.
-
Co je skutečnost a co klam,
je i předmětem našich sporů.
Něco pravdou jistou, jiné podobá se hrám,
takový kompakt, plný otvorů.
-
Vidíme, vnímáme, chápeme,
nebo také opačně.
Ode všeho něco, mnohé i jinak zveme,
kde vzájemně se chováme akčně.
-
Zemře-li člověk, zmizí pravda i klam,
ty ale přetrvávají živému.
Pevností podobné skalám,
ku obrazu svému.
-
Objektivní skutečnost tu zůstává,
i kdyby člověka již nebylo.
Ta vyšší pomyslná hlava,
by vše dále v pravdě a klamu žilo.
-
Vidíme, slyšíme a chápeme,
ale i nevidíme, neslyšíme, nechápeme.
Jsme, nakonec i nejsme,
ale přesto stále jsme.
-
Kdo tedy jsme i nejsme,
na zemi a na nebi?
Myšlenkou jen v komnatě mé,
úsměvy mými i škleby.
-
-
-
Já učím tě co ku prospěchu,
často slýchávám ten hlas.
Co dáti čemu beze spěchu,
a jak prohlédnouti snáz.
-
Já učím tě co ku prospěchu,
a vedu tvoji cestu.
K dobrému i pro útěchu,
věř, že od deseti ke stu.
-
Já učím tě co ku prospěchu,
a varuji tě včas.
Jak kráčeti též bez povzdechu,
a v duši své měl jas.
-
Takto činím, i když trestám,
když přehlížíš svou cestu.
Každému tak něco chystám,
k dlužnému jeho restu.
-
By naplnil své poslání,
které jsem jen jemu určil.
Ať se tomu či tomu klaní,
vždy takto jsem jej učil.
-
-
Cože, jaképak zatmění slunce,
vždyť na nebi ani mráčku!
A přece, oslabeno bylo prudce,
pro lidskou vzdušnou hračku.
-
Sedím si tak ve svém bytě,
a slunečním čelím paprskům.
Okno proto zčásti kryté,
a provádím svůj denní průzkum.
-
Náhlé potemnění ale,...co to?,
slunce jakoby pohaslo.
Udiven jdu k oknu proto,
kde moje oko žaslo.
-
Slunce se opět rozsvítilo,
a já oslněn hledám příčinu.
Čípak jen je toto dílo,
koho přistihnu tu při činu?
-
Co myslíte, že to bylo,
co způsobilo zatmění?
A do paměti se mi vrylo,
jež i vesmírné dění mění?
-
To balón si plul oblohou,
jenž překryl kotouč slunce.
Plující si cestou dlouhou,
v koši vidět i pilotovy ruce.
-
Mával mi také na pozdrav,
neboť letěl velmi blízko.
Povznesen nad lidský mrav,
rovněž i dosti nízko.
-
Pak pomalu a tiše odplul,
ve svém zavěšeném koši.
Ten, jenž hvězdu oslabil napůl...
...tak po větru dál tu zprávu pošli.
-
-
Jakou velikou moc má toto slůvko,
co všechno dokáže a způsobí.
Někdo tu mlčenlivý, jinému říkají mluvko,
ve svém účinku se i násobí.
-
Pohladí, povzbudí, posílí i urazí,
nadchne či poučí.
Nástroj něhy, lásky, ale také srazí,
vychovává a učí.
-
Zbraní vždy kazatele, politika,
filosofa nebo slova umělce.
Kde chápaná rozdílně etika,
vyjádřená hlouběji či mělce.
-
Slovo dalo slovo
a došli tak k vzájemné shodě.
Jiní, byť stále zkoušeli to nanovo,
nikdy nesešli se v pohodě.
-
Milenci něžně si vyznali lásku
a došli tak ke splynutí duší.
Jiní zase si nasadili masku
a falešně slyšely jejich uši.
-
Radil jim dobře,
pochopili to, proto poslechli.
Neboť svá slova volil moudře,
tak, jako kdyby je vdechli.
-
Mentor zase poučoval,
proto nebrali ho vážně.
Cosi cizího si vypůjčoval,
což vyslechli jen vlažně.
-
Tyran slovem týrá, diktátor diktuje,
učitel učí a mučitel mučí.
Co jen těch významů různých tu je,
a někdo raději mlčí.
-
"Líná huba holé neštěstí,
a mlčeti nad zlato".
Slovo znamenat může i štěstí,
záleží pak na tom, jak je vzato.
-
Jakou velikou moc má slůvko "slovo",
ty mluvko i ty spíše mlčenlivý.
Jednou potěší, jindy jako olovo,
vždy však to nástroj spolehlivý.
-
Honoré Daumier, Zápas škol, 1855.
-
-
Vedli se za ruce v krajině hojnosti,
naplněni radostí a svým štěstím.
Tou krajinou, jež každého tu hostí,
kdo nepřichází ve lsti.
-
Plnou květů a ptačího zpěvu,
stromů, keřů i bublavých potůčků.
Prostě, ve svém parádním oděvu,
kde i domky doplňují poučku.
-
Na obloze sluníčko s bílými mráčky,
opodál pak vyskočila srnka.
Šli svou cestou, dle turistické značky,
a hle, na struny tu někdo brnká.
-
To jiný pocestný si na kytaru hraje,
jako doprovod těch ptačích hlásků.
Píseň svěžesti, celého kraje,
kde ti mladí si vyznali lásku.
-
A neměli s sebou ani mobil,
v tu procházkovou neděli.
Proč také, k čemu by jim byl,
vždyť ten pohodu jen dělí.
-
Došli až k velkému rybníku,
plnému rozkvetlých leknínů.
Jenž hojnému životu dal vzniku,
kde odpočinuli si ve stínu.
-
K večeru osvěženi se vraceli,
a nakonec s polibkem loučili.
A to je již tento příběh celý,
v němž mnohým se i poučili.
-
-
Tam, kde je již nebe a ještě je i země. Tam, kde ještě není nebe, ale již není ani země.
-
Vidět ze země do nebe
a z nebe zpět na zem.
Ten prostor můj i pro tebe,
plné tvary i jejich lem.
-
Kam jen oko dohlédne,
země i nebe a nebe i země.
V tajemství každého dne
a plodného sémě.
-
Pohled v dáli upřený,
vzápětí pak blízký.
Na cokoli zaostřený,
s nesčetnými zisky.
-
Tam, mezi nebem a zemí,
kde je již nebe a ještě je i země.
Tam já nacházím své zázemí,
ve světle i temně.
-
Kde ještě není nebe,
ale již není ani země.
Kde teplo je a také zebe,
sny zhmotňují se ve mně.
-
Den a vjem,
promění se v sen.
A ten prostor v něm,
zemí nebem nasycen.
-
-
-
Z betonu krabice veliká,
toť typický panelový dům.
Oko si pak na něj zvyká,
kde vložen jen průmyslový um.
-
Prostý a šedý původně měl šat,
a na nic většího si nehrál.
To mu vytýkáno tolikrát,
že nakonec z něj vyrostl i král.
-
Všemi rozzářil se barvami,
aby upoutával pozornost.
A každý něčím byl tak známý,
vždyť těch nevýrazných bylo dost.
-
Ve velkém takovém sídlišti,
jako v papouščím ráji.
Pestrými barvami vše se blyští,
i děti svůj dům tu mají.
-
Žlutý, červený, zelený,
také modrý a vícebarvý.
Ten šedý již není dovolený,
pestrý motýl z každé larvy.
-
Z doby mdlé do doby barevné,
poutavé a jásavé.
Výtvarně však levné,
nevkusné a nepravé.
-
-------------------------------
Z betonu krabice veliká,
je i tento dům.
Nechť trest svůj si tu odpyká,
v barvách nepodobných snům.
-
Měl jsem záměr jemnější,
vkusnější a vhodnější.
Neprošel však mluvou zdejší,
kulturou místní bleší.
-
Z šedé barvy béžovou,
v zateplení obkladu.
Já chtěl mu dáti novou,
z původního záporu do kladu.
-
Praha, Zahradní Město: pohled z ulice Pražská na křiživatky ulic Švehlova, Jahodová a Jasmínová;
autor foto cs:ŠJů, commons creative, volné dílo (Wikimedia commons).
-
-
Ale i teplé slunce, někdy výbušnina, oheň, kámen či led.
Hrubý samorost, křehké sklo nebo také něžný květ.
-
Byl naplněním snad všeho,
v tekutém, pevném i plynném skupenství.
Těžko určit v převaze kterého,
a v jakém podobenství.
-
Plný života i své smrti,
rozdával radost, někdy bolest.
Jednou podepírá, jindy drtí,
s ohledem na svoji čest.
-
Slunce, oheň, kámen či led,
hrubý samorost a křehké sklo.
Také něžný jako květ,
když to tvrdé prasklo.
-
Ničeho však tu příliš,
pro naplnění bytí.
Ty kazateli pravdy slyš,
kde poctivosti a kde jejího krytí?
-
Člověk není jen samá voda,
s menším procentem sušiny.
Život přece není móda,
se svými všesměrnými činy.
-
-
Jedni na pevné půdě rádi,
jiní pouze vodomilní.
Další se zase parádí,
v letu vzdušném pilní.
-
Ze země též do vody,
nebo z vody na zem.
Někteří i mají kódy,
z obojího v letu rázem.
-
A co na to člověk pán,
vždyť ten mohl jen po zemi.
Jaký kód byl jemu dán,
že veškerá překonal území?
-
Na suchu, na vodě i v ní,
ve vzduchu a ještě dál.
V bádání sen naivní,
nevěda již, co bůh mu dal.
-
Pánem tvorstva na Zemi,
a dobyvačem vesmíru?
Kde najde nová zázemí,
válkami i ve smíru?
-
Člověk s člověkem,
též sám proti sobě.
Od starověku novověkem,
průkopníkem v každé době.
-
Naučil se chodit, běhat,
plavat a létat do daleka.
Snaží se mít přesný odhad,
by méně toho, co ho leká.
-
Staví na zemi, i pod ním hloubí,
tak překonává jiné tvory.
Dohromady schopnosti své kloubí,
slézá hory, hlubinné nory.
-
Na souši, ve vodě, též na nebi,
rušno je již dosti.
Úsměvy života, také škleby,
co domácích tu, nebo i hostí?
-
Město budoucnosti, E.Hénard, 1910
(Slovník soudobého urbanismu, J.Hrůza, Odeon Praha, 1977).
-
Tuto básničku jsem napsal v dubnu 2016, tak mi promiňte to roční období.
-
Toho rána pohlédl jsem z okna,
kde vše v běžném probíhalo pořádku.
Obloha s mráčky samá lokna,
srovnaných do četných řádků.
-
Sluníčko ještě neviděti,
ale již světla dosti.
Po ulici dospělí i děti,
já protáhl si svoje kosti.
-
I v protější továrně,
obvyklý panoval ruch.
Po novinkách pátral marně,
jen ten továrenský puch.
-
Na silnici sem tam rámus,
auto, moto, čtyřkolka.
Kolem kontejnerů hnus,
a cíl pro děti místní školka.
-
Nezbytné psí venčení,
slyšeti jejich štěkání.
Také motorové ječení,
to jsou motorkáři páni.
-
Stromy zabarvují zelení,
své děti mámy konejší.
A komu se zde nelení,
otevírá krámek zdejší.
-
Ptáci stěhovaví přilétají,
přibývá četných hlasů.
Svůj příchod jaro neutají,
vždyť tvoří květy do dívčích vlasů.
-
Vyšel jsem pak na ulici,
naproti koupit snídani.
I podpořit tuto směsici,
v poklidu a jiném podání.
-
Kouknu vlevo, kouknu vpravo,
a na chodníku hledím na to.
Porušený předpis, právo,
přes chodník jak stojí auto.
-
Neukáznění ti řidiči,
i povolenou překračují rychlost.
Avšak příroda již pučící,
aby přešla nás ta zlost.
-
Jednou se tak radujeme,
jindy zase rmoutíme.
Podle toho pějeme,
pozvedáme či se hroutíme.
-
Naproti dobré koláče,
ty umí zlepšit i náladu.
Ranní ptáče dál doskáče,
a dalších v ulici kladů.
-