-
Trpíte vyšším krevním tlakem?
Výborným a navíc přírodním prostředkem na snížení tlaku, kromě jiných pozitivních vlastností, které má, je čerstvá cibule.
Ráno vstanete a necítíte se nejlíp. Určitá malátnost a těžkopádnost může signalizovat vyšší tlak.
Uděláte si dobrou snídani, třeba čaj nebo kávu, sladký koláč a pod. Potom si ukrojíte kousek čerstvé cibule a po kouskách sníte (můžete i před snídaní). Jen tak, bez ničeho. A během chvilky pocítíte úlevu - klesne vám tlak.
Po obědě opět cítíte těžkost a malátnost.
Cibulovou léčbu si případně ještě zopakujete.
Cibule vám jen prospěje, nemá žádné negativní vedlejší účinky, a navíc můžete pít i alkoholické nápoje.
Má také tu výhodu, že má i docela příjemnou chuť.
-
-
Cibuličko, ty sladká,
jaképak máš vlastnosti.
Žádná, nejsi pohádka,
úžasné tvé přednosti.
-
Čistíš cévy, snížíš tlak,
vracíš pocit svěžesti.
To pak není, lék jen tak,
příroda, se tu nemstí.
-
Jezte čerstvou cibuli,
a utužujte zdraví.
Také, i svoji vůli,
dobrá zkušenost praví.
-
Oslava máje, ve stínu virové pandemie.
I.
(15.5)
Letí po nebi mráček,
a závodí s ním ptáček.
I ukáže se sluníčko,
dnas však jen tak maličko.
-
Božský, to májový klid,
v němž obavou skrytý lid.
Žádný průvod, ohňostroj,
nový vidět stejnokroj.
-
Lesy, háje, lučiny,
halí se v šat účinný.
V zelený, i květů oděv,
pestřejší o ptačí zjev.
-
Hrdlička, kos, pěnice,
prozpěvují velice.
Méně vidět člověka,
jenž čehosi se leká.
-
Letí po nebi mráčky,
i ptáci do zatáčky.
A již svítí sluníčko,
na to naše políčko.
-
Máj tak v plném rozpuku,
životu, dává ruku.
V tichosti a naději,
píseň svou lidé pějí.
-
II.
(20.5.)
Chlad jeho první půle,
"zmrzlými", ruce ztuhlé.
V druhé, již slunce hřeje,
jak, i srdce pookřeje.
-
Rozdává své pozdravy,
a podepírá zdraví.
Paprsky, tak v naději,
s vetřelcem boj svádějí.
-
A opět, ochlazení,
i varovná znamení.
Jak to chodíš poutníče,
práská se ještě bičem!
-
Brzy budeš svoboden,
a pověsti své hoden.
Máj, ten měsíc života,
veselá, zpěvná nota.
-
Jen tak pro radost
(III.část, 22.5.)
S radostí píši svojí,
k níž i svátost se pojí.
V útulku svém přebývám,
a verše, si v něm zpívám.
-
Zářivý, slunečný den,
nemůže být promarněn.
Utíkej si den po dni,
pro nás, kdo jsme svobodní.
-
S obdivem k ptákům v letu,
i k tomu, co září v květu.
Májový den slavnostní,
prosycený radostí.
-
Deštík májový
(IV.část, 23.5.)
A dnes opět střídání,
svítání, v dešti ranní.
Drobně prší, v bezvětří,
jak, sluší se a patří.
-
To jsou kapky pro krásu,
ve znění ptačích hlasů.
Hrdlička, kos a rorýs,
svůj i vlastní mají rys.
-
Nyní deštík ustává,
úroda v plod povstává.
Oblaka, plují nízko,
ztrácejí své ohnisko.
-
Sedím, do okna hledím,
ve snu jen, a opět bdím.
Další, to májový den,
tajemstvím svým opředen.
-
Pozdní máj
(V.část, 27.5.)
Zářivě oblačný den,
sluncem k naději sveden.
Vrcholí měsíc jara,
a uplyne, jako pára.
-
Více vidět člověka,
jenž méně se již leká.
Rorýs se tu prohání,
jen pokřikem den haní.
-
Máj, dva tisíce dvacet,
chutná hořce, i sladce.
Spěchá tak, v teplé léto,
by, nebylo prokleto.
-
(28.5.)
A dnes opět déšť i chlad,
pořádků přírody lad.
Co stát se má, se stane,
vše, dopředu nám dané.
-
(29.5.)
Jak noc a den se střídá,
to, či ono si přidá.
Živly, v lítém souboji,
i jeden v druhý se pojí.
-
(31.5.)
A již tu samý závěr,
máje, i sňatků pověr.
Ten, letošní však jiný,
z nečekané příčiny.
-
Jacob Ruysdael, Lesnatá krajina, kolem 1660.
-
(27.5.)
-
Zářivě oblačný den,
sluncem k naději sveden.
Vrcholí měsíc jara,
a uplyne, jako pára.
-
Více vidět člověka,
jenž méně se již leká.
Rorýs se tu prohání,
jen pokřikem den haní.
-
Máj, dva tisíce dvacet,
chutná hořce, i sladce.
Spěchá tak, v teplé léto,
by, nebylo prokleto.
-
(28.5.)
A dnes opět déšť i chlad,
pořádků přírody lad.
Co stát se má, se stane,
vše, dopředu nám dané.
-
(29.5.)
Jak noc a den se střídá,
to, či ono si přidá.
Živly, v lítém souboji,
i jeden v druhý se pojí.
-
(závěrečná část básně "Máj /2020", oslavy máje, ve stínu virové pandemie)
-
On:
Ach, jak jsi krásná,
jemná, řízná a spásná.
-
Jakou barvu máš a vůni,
ty lásko má, v bezedné tůni.
-
Jak mne opájíš, i hlavu motáš,
a v objetí vždy spoutáš.
-
Ona:
Ach, jak vábná tvá slova,
tak podmanivá a snová.
-
Jakou silou na mne hrají,
i srdce mé, jak v ráji.
-
Také ty, mne opájíš,
hlavu motáš, když svádíš.
-
-
On:
Skládám verše pro tebe,
ze sedmerého nebe.
-
Z citu svého pro radost,
hřejivá opravdovost.
-
Ty však jsi jen víla snů,
nad jejíž něhou žasnu.
-
Ona:
Netruchli ty básníku,
nad* šalbou mého vzniku.
-
Já jsem jen snová bytost,
tvá pomíjivá lítost.
-
Vysněný tvůj ideál,
jejž nikdy život nedal.
-
-
A dnes opět střídání,
svítání, v dešti ranní.
Drobně prší, v bezvětří,
jak, sluší se a patří.
-
To jsou kapky pro krásu,
ve znění ptačích hlasů.
Hrdlička, kos a rorýs,
svůj i vlastní mají rys.
-
Nyní deštík ustává,
úroda v plod povstává.
Oblaka, plují nízko,
ztrácejí své ohnisko.
-
Sedím, do okna hledím,
ve snu jen, a opět bdím.
Další, to májový den,
tajemstvím svým opředen.
-
-
S radostí píši svojí,
k níž i svátost se pojí.
V útulku svém přebývám,
a verše, si v něm zpívám.
-
Zářivý, slunečný den,
nemůže být promarněn.
Utíkej si den po dni,
pro nás, kdo jsme svobodní.
-
S obdivem k ptákům v letu,
i k tomu, co září v květu.
Májový den slavnostní,
prosycený radostí.
-
-
Ale vždy je o čem,
tak, například o všem.
Také i o ničem,
nebo, jak být zničen.
-
A jak se radovat,
či způsobně chovat.
Někdy i šachovat,
rovnat, v úkryt schovat.
-
Život je též o tom,
jaký kdo má bontón.
Vypráví, co kde jest,
kam vstoupit či nelézt.
-
Dělníci moře, V. Hugo,
ilustrace E. A. Duez, 19. stol.
-
I.
Letí po nebi mráček,
a závodí s ním ptáček.
I ukáže se sluníčko,
dnes však jen tak maličko.
-
Božský, to májový klid,
v němž obavou skrytý lid.
Žádný průvod, ohňostroj,
nový vidět stejnokroj.
-
Lesy, háje, lučiny,
halí se v šat účinný.
V zelený, i květů oděv,
zpestřený o ptačí zjev.
-
Hrdlička, kos, pěnice,
prozpěvují velice.
Méně vidět člověka,
jenž čehosi se leká.
-
Letí po nebi mráčky,
i ptáci do zatáčky.
A již svítí sluníčko,
na to naše políčko.
-
Máj tak v plném rozpuku,
životu, dává ruku.
V tichosti a naději,
píseň svou lidé pějí.
-
II.
Chlad jeho první půle,
"zmrzlými", ruce ztuhlé.
V druhé, již slunce hřeje,
jak, i srdce pookřeje.
-
Rozdává své pozdravy,
a podepírá zdraví.
Paprsky, tak v naději,
s vetřelcem boj svádějí.
-
A opět, ochlazení,
i varovná znamení.
Jak to chodíš poutníče,
práská se ještě bičem!
-
Brzy budeš svoboden,
a pověsti své hoden.
Máj, ten měsíc života,
veselá, zpěvná nota.
-
Jacob Ruysdael, Lesnatá krajina, kolem 1660.
-
(o koronavirové pandemii; I.část vložená 16.5., II.část 20.5.2020)
-
Kibic potká kibice,
a kibicují do všeho.
Mají s sebou i bicí,
svoji tvrdou palici.
-
Nechal jsem si do hlavy voperovat software na vylepšení mé 2. signální soustavy.
No a?
Nefunguje to, ruší mi to i tu 1. signální soustavu.
-
Tichá voda břehy mele,
a to tete hubou mele.
-
Až do smrti hledáš lásku?
Tak, to jsi nepochopil sama sebe.
-
Mám nápad.
Tak sem s ním.
Ale to je můj nápad.
No a?
No b, blbe.
-
Tak příště.
Kdy?
No příště.
A to je kdy, nikdy?
Ne, příště.
Ale to je kdy?
Nikdy, jak si přeješ.
-
Boxeři v ringu.
Hele, chceš to zpříma, hákem nebo zvedákem?
A už leží na zemi.
Neměl soupeři vyhrožovat, neboť zapomněl boxovat.
-
Slon proti mravenci.
Slon:
Uhni mi z cesty, nebo tě zašlápnu.
Mravenec:
Ty mi uhni z cesty, nebo ti vlezu do ucha a zblázníš se.
Slon mravence zašlápl, ale spousta jiným mravenců,
aby pomstili kamaráda, vlezli slonovi do ucha a udělali si v něm hnízdo.
Slon pak strávil zbytek svého života marnou snahou mravence z ucha vyklepat.
-
Co je okamžik probuzení v bezvědomí?
Narození.
Co je okamžik ztráty vědomí při vědomí?
Úmrtí.
-
-
Co je to návist?
Opak nenávisti.
A co je nenávist?
Opak návisti.
-
Tak co je to ta, návist?
Přece opak nenávisti.
A co je to ta nenávist?
No, přece opak návisti.
-
Návist je, když návidím,
a nenávist, když nenávidíš.
Ale co je to, když návidím?
Opak toho, když nenávidíš.
-
Tak, co je to ta návist?
Opak nenávisti.
A já si již nejsem jist,
kdo, komu se tu pomstí.
-
Vidíš, a to je nenávist.
Tak již víš, co je návist?
Předtím jsi mě náviděl,
a nyní nenáviděl.
-
-
Rorýs letí za muškou,
jak, vystřelený puškou.
Dělají však i kličky,
a dokonce i smyčky.
-
Muško, muško, už tě mám,
žádnou šanci ti nedám.
Neb jsi moje potrava,
tak výživou mi zdravá.
-
I prosí muška rorýse,
dej mi život velkoryse.
Já jsem ta muška zlatá,
od štěstí, ne od bláta.
-
Sezob ji jak malinu,
a nepocítil vinu.
Místo, aby se postil,
ostříž mladé pohostil.
-
-
-
Se slůvky, jen si tak hrát,
a v radosti spojovat.
I tvořit větný smysl,
jak přichází na mysl.
-
Slovo, naváže slovo,
a další hrou nanovo.
Rým, pohrává si s rýmem,
v sousedství verše přímém.
-
Partie, rozehraná,
již svitem slunce zrána.
Ta hra, má svá pravidla,
jež rozpínají křídla.
-
Dávají slovům vzletu,
a míchají paletu.
V odstínu svých barev,
i do vět proudící krev.
-
Přívod má i svůj vývod,
jak naplněný život.
Se slůvky, něco si přát,
a radost v srdci hřát.
-
-
Jísti zdravě, míti se hravě. Vždy záleží i na stravě.
-
Jaga vaří lektvar,
podivný to vývar.
Hoř ohýnku hoř,
zlé duše umoř.
-
Něco v kotli kvílí,
ve varné té chvíli.
Hoř ohýnku hoř,
zlé duše umoř.
-
Jaga vaří lektvar,
a z kotle cítit ovar.
Ovarové koleno,
poslední již poleno.
-
Potom ovar krájí,
a rozděluje všem.
Ti, jak ve svém ráji,
se solí a pepřem.
-
S hořčicí a křenem,
duše, tak krmí dnem.
Pokrm, ten nezdravý,
Jaga v duchu si praví.
-
Francisco Goya, detail z malířské výzdoby
v "Quinta del sordo", 1819-23.
-
Spatřil něco,
co nikdy nespatřil.
A to něco,
nebylo kdeco.
-
A co, že to bylo?
Světlo!
A v tom světle,
zboř se světe,
něco kvetlo.
-
A co tam kvetlo?
To světlo.
Ale to vidí každý,
člověk, vždy.
-
Ano vidí,
každý však jiné.
A kolik tu lidí,
co o něm víme?
-
Světlo, že kvetlo?
Něco se spletlo?
A zase smetlo?
-
Okamžik záře,
rozkvetlé tváře.
Zbaven i viny,
pocit tak silný.
-
-
Jak kapaliny se smísí,
tak myšlenky, jedna s druhou.
Premisy, tvoří si svůj znak,
vzpruhou, i ujíždějící vlak.
-
Koleje, plné překážek,
zákrut, také četných nástrah.
I srážek hrozby mnoho je,
tak práh, překročení napnut.
-
Drží se ve svých kolejích,
a dále svou jede cestou.
V nich věrnosti slib dodrží,
přesto, svodům čelí stále.
-
A dojede až na konečnou,
kde poprvé se zastaví.
Za věčnou tou, jež ho svede,
co staví i život někde.
-
(rýmování v ABAB křížem)
-
Pohledu, doteku, slova,
ideje, ve znění písně.
Snová podoba ohledu,
tísně zbaveného děje.
-
Pohladí, také poradí,
posílí a podepře.
Nahradí dokonce mládí,
pře, vyléčí úsměv milý.
-
Něha, svou vlídnou nosí tvář,
šlechetností se honosí.
Zář čistoty ji obléhá,
a nosí služebníci prostí.
-
Rembrandt, Portrét matky, 1630
-
Tento blog je, vzhledem ke své májové aktuálnosti, zaměřen kriticky na lyricko-epickou báseň "Máj" K.H.Máchy. Četl jsem ji kdysi dávno jako žák základní školy (či již středoškolák), neboť patřila k povinné četbě. Tehdy jsem nebyl schopen se k ní vyjádřit nějak kriticky, neboť nám byla předkládána jako vrchol českého romantismu v poezii, a my byli jen žáci či studenti.
Nyní jsem se k ní po letech vrátil již s bohatými životními zkušenostmi, i s určitým nadhledem v této umělecké tvorbě. A doslova jsem byl šokován, jak na mne nyní Máchův "Máj" zapůsobil. Rozsáhlé dílo o čtyřech částech a dvou intermezzech, doslova přeplněné různými básnickými představami, vizemi a obrazy, bylo pro mne jako čtenáře neúnosné. Nemohl jsem je přečíst ani zdaleka celé, neboť vůbec nerespektuje tzv. percepční principy vnímatelnosti uměleckého díla. Chrlí spousty umělých i neumělých veršů, často ve zmatečných nakupeních i souvislostech, bez ohledu na čtenáře.
Mácha si píše, jak ho co napadne, byť sleduje určitý epický děj. Verše jsou nepřehledné, neuspořádané a často i naivní a diletantské. Skrumáž bez logického členění v kratších odstavcích nebo slokách.
Mácha studoval filosofii a práva a zemřel v 26 letech, tedy jako mladý a nezkušený muž.
-
-
Žádný anděl z nebe,
člověk z masa a kostí.
Často, slabosti hostí,
a myslí na sebe.
-
Nežít ve lži !
Co na srdci leží,
nevědí kněží.
-
Mýliti se je lidské,
mysliti nelidské.
-
Pud není rozum,
ovládaný um.
-
Každý strůjcem svého sudu,
avšak život beze studu.
-
Boj se sebou samým,
s (ne)přítelem daným.
-
E.Delacroix, Jákob zápasící s andělem,
detail, 1861